
ساز کنتراباس/contrabass که به آن دوبل باس هم میگویند، یکی از بزرگ ترین و با قدمت ترین سازهای زهی آرشه ای جهان است که به دلیل صدای بم و زیبایی که دارد، در موسیقی کلاسیک غربی در دستهٔ سازهای زهی، نقش مهمی را در ارکستر ایفا می کند.
ساز کنتراباس یا دوبل باس در طبقه بندی سازهای کوردوفون، لوت دسته دار، ساز زهی و از خانواده ویولن (ویولن، ویولا، ویولنسل) قرار می گیرد.
علت نامگذاری کنتراباس
امروزه این ساز در سه طرح اصلی ساخته می شود، یکی شباهت بسیاری به خانواده ویولن دارد، یکی به خانواده ویول و دیگری به خانواده ای از گیتارها به نام بوستو (Busetto)، که البته نسبت به دو مورد دیگر تولید کمتری دارد.
تاریخچه ساز کنتراباس
«پال برن»، یکی از چهره های سرشناس قرن نوزدهم بر این باور است که کنتراباس به عنوان یک بیس حقیقی در خانوادهٔ ویولون ریشه دارد و تنها از نظر ظاهری با ویولا دا گامبا تشابه دارد و از نظر ساختمان و ویژگی های تکنیکی کاملا مشابه ساز ویولن است.
پس میتوان گفت که این ساز یک عضو بیس از خانواده ویولن می باشد.
نحوه کوک کردن کنتراباس

برخی از نوازندگان با توجه به قطعه ای که میخواهند اجرا کنند، ممکن است کوک ساز خود را تغییر دهند. این مورد استثنا هنگامی رخ می دهد که نوازنده بخواهد به صورت سولو هنرنمایی کند. تحت این شرایط با وجود اینکه کشش سیم ها بیشتر و نوازندگی سخت تر می شود، اما نوازنده امکان اجرای نت های زیرتر را خواهد داشت.
کوک متداول دیگری نیزوجود دارد که در آن با استفاده از فاصله های پنجم ساز را به صورت C-G-D-A کوک می کنند. این کوک بیشتر محبوب نوازندگان Jazz است، چرا که تحت این شرایط آنها به راحتی می توانند فاصله های نهم و دهم که کاربرد زیادی در Jazz دارند، را بنوازند.
ساختار ساز کنتراباس
سر دسته ساز کنتراباس
سردسته ساز کنتراباس به شکل حلزونی (مارپیچ) و جعبه گوشی با مکانیزم کوک و چهار گوشی در قسمت عقب ساز است.
دسته ساز کنتراباس
دسته ساز کنتراباس از جنس چوب افرا ساخته شده و همچنین برای صفحه انگشت گذاری بدون پرده، از ابونیت استفاده می شود.
بدنه ساز کنتراباس
بدنه این ساز جعبه ای شکل و طولی تقریبا معادل 100 تا 140 سانتی متر دارد، که برای سازهای ارکسترال اندازه 115 سانتی متری آن متداول است و کاربرد بیشتری دارد. این ساز در ارکستر نه تنها برای ایجاد نیرو و سنگینی بیشتر در بخش باس مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه ریتم اصلی نیز به وسیله کنتراباس فراهم می شود.
به صورت کلی به ندرت میتوان سولونوازی هایی از این ساز مشاهده کرد، زیرا قدرت آکوستیکی لازم برای پخش مناسب صدا در سالن های بزرگ اجرا را ندارد.
سیم ها در ساز کنتراباس

کنتراباس های پنج سیمه این قابلیت را دارند تا 4 نت بم تر از کنتراباس های چهار سیمه اجرا کنند. سیم های ساز کنتراباس برخلاف سیم های ویولن کوک می شوند و اولین سیم این ساز زیرترین کوک را دارد.
آرشه ساز کنتراباس

نوازندگان برای نواختن کنتراباس، دو مدل آرشه به کار می برند:
- آرشهٔ آلمانی (همانند آرشه ویول)
- آرشهٔ فرانسوی (همانند آرشه ویولن)
نحوه نواختن ساز کنتراباس
این ساز به دو روش کشیدن آرشه، و استفاده از یک تکنیک خاص زخمه زنی که به آن پیتزیکاتو می گویند، نواخته می شود. پیتزیکاتو یا سُرش زخمه ای، نوعی تکنیک خاص برای زخمه زدن در سازهای زهی آرشه ای است. در این روش نوازنده دست چپ و راست خود را به طور هم زمان روی دسته ساز حرکت می دهد و با سرانیدن انگشتان خود به سمت بالا و پایین روی سیم ها هم ضربه می زند.
نوازندگان معروف کنتراباس

از نوازندگان معاصر و مشهور کنتراباس، می توان به رنو گارسیا فون از موسیقیدانان فرانسوی اشاره نمود.
- ۲۰ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر